100-ból 44 magyar kényelmesen megél a havi keresetéből. Ami 2 százalékkal az európai átlag feletti érték. De vajon mit jelent nálunk a kényelmes élet? Főként azt, hogy az akciós élelmiszerekből többet tudunk venni, mint öt éve.
A fenti adatok a Changing Consumer Prosperity című globális Nielsen-kutatásban olvashatóak. Amiből az is kiderül, hogy a magyaroknak csupán 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a pénzét szabadon költheti. Ami jócskán elmarad a 20 százalékos európai átlagtól.
Fontos információ az is, hogy Magyarországon a megkérdezettek 54 százalékának csupán az alapvető megélhetésre elég a pénze – Európában ez az arány 48 százalék. Így nem véletlen talán az sem, hogy hazánkban óriási kereslet van az akciós termékekre.
A hazai lakosság pénzügyi helyzete mindezekkel együtt sokkal jobb, mint öt évvel ezelőtt. A felmérésben résztvevők 47 százaléka úgy véli, hogy a 2014-es anyagi helyzetéhez képest jelenleg jobban áll. Ami az európai átlagnál 10 százalékkal magasabb érték. Illetve 100-ból 44 magyar kényelmesen megél a havi keresetéből. Ez a szám Európa egészét nézve 42 százalék.
Mindez – mármint a magyar pénzügyi helyzet – a kiskereskedelem forgalmán is meglátszik. A Nielsen közlése szerint 100-ból 42 magyar fogyasztó, saját bevallása szerint, többet költ élelmiszerre, mint öt évvel ezelőtt. Háztartási vegyi árura és kozmetikumokra közel harmadannyian fordítanak több pénzt, mint öt éve.
Ezzel együtt több megy el a rezsire és drágábbnak érezzük a lakbérre, jelzálog kölcsönre fordított összeget is.
Számszerűsítve, európai összevetésben ez így néz ki:
Az európai átlagfogyasztó 39 százalékkal költ többet élelmiszerre, rezsire 33 százalékkal megy el több, háztartási vegyi árura plusz 27 százalék fogy, albérletre, jelzálog kölcsönre pedig 25 százalékkal vagyunk kénytelenek többet költeni.