Az agy sikerének titka: intelligens kognitív pihenés

Abban talán egyetérthetünk, hogy az egyik legcsodálatosabb – ha nem a legcsodálatosabb – szerv az emberi agy. Ellenére annak, hogy úgyszintén ez az a szervünk, amiről talán a legkevesebbet tudjuk. 

Innen indul ki minden, az érzéseink, a vágyaink, minden gondolatunk és tettünk, talán ezért is rendkívül fontos az agyunk rendszeres és megfelelő karbantartása.   

Sok ember fokuszált agyi gyakorlatokat végez annak érdekében, hogy fejlessze a gondolkodását, azonban ezeknek a feladatoknak csak egy része működik, a másik része sajnos nem igazán.

Tudniillik, nemcsak a fókusz hálózatunknak van szüksége tréningre, hanem annak is, amelyik nem a fókuszálásért felel.

 A “default mode network”, vagy DMN, az agyunknak azon része, amit úgy ismerünk, mint a hálózat, ami nem csinál semmit. 

Találó elnevezés, azonban jó, ha tudjuk, hogy a testünk energiájának 20 százalékát ez a hálózat fogyasztja el. Gyakorlatilag úgy, hogy ez a rész nem csinál mást, mint “pihen” a tudatosság radarja alatt.

Ha kikapcsoljuk a “fókusz” agyunkat, akkor segít emlékeket felidézni, ötleteket összekapcsolni, kreatívnak lenni.

Azért is van szükség erre, az agyunk látszólag kevésbé fontos részére, mert ez képes megoldani olyan problémákat, melyeket a tudatosság szintjén képtelenek vagyunk. 

pexels-photo-1308745

A kérdés magától értetődik: mégis hogyan fejleszthetjük az agyunknak egy olyan részét, amit nem is igazán tudunk irányítani?

Erre mutatunk most neked két, igencsak egyszerű gyakorlatot

Rövid pihenés

Ha nagyon fáradt vagy a délután, és azt érzed, most bizony nagyon is kell, hogy kitisztuljon az elméd, akkor egy röpke 10 percre dőlj csak le a kanapéra pihenni, meglátod, csodákra lesz képes ez a néhány perc is. 

Ha valami komolyabb és kreatívabb dolgot kell megoldanod, akkor 90 perces pihenés is kellhet, ne sajnáld hát az időt.

Fizikai gyakorlat, vagy séta

Agyunkban a gondolkodást jelentős mértékben támogatja a séta. Nemcsak hogy egészségesebbek lehetünk, de a DMN-t is fejleszti. A séta egyik áldásos hatása például az is, hogy fejleszti a kreatív gondolkodást.

Tudjuk, hogy a fókusz kiváltképp fontos abban, ahogy gondolkodunk, de az agyunk optimális működéséhez mindkét területre egyaránt szükségünk van.

Ehhez a működéshez, s fiatalon tartáshoz tehát ne feledjük, hogy mindkét szegmenst ugyanolyan mértékben kell fejlesztenünk.

 

- produktivitás

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!