Az Y és a Z generáció már teljesen másra vágyik, ha utazásról és vendéglátásról van szó

Turizmussal foglalkozol? A Budapest Metropolitan Egyetem (METU) felmérésének eredménye téged is érdekelhet. A megkérdezettek válaszaiból kiderül, milyen irányba célszerű fejleszteni a vállalkozásodat.

A felmérés során a METU arra kereste a választ, hogy miként viszonyul az Y és a Z generáció az utazáshoz, egyáltalán a turizmushoz.

Ez most miért olyan lényeges a napjainkban?

Mert 2020-ra a Z generációsok a világ vásárlóinak 40 százalékát fogják kitenni. De ez még hagyján. Ami a lényeg: ők az Y-osokkal együtt nagyon is eltérő pénzköltési szokásokkal rendelkeznek az idősebb generációkhoz képest. Vagyis ahhoz, hogy a jövőben is jól működjön a turisztikai vállalkozásod, az éttermed, nem árt figyelembe venni, hogy mire kell számítani pár év múlva.

A 300 fős, a METU hallgatói körében végzett felmérés szerint az érintett két korosztályba tartozók 55 százaléka elsősorban pihenési, üdülési szándékkal utazik. A második legnépszerűbb cél a városlátogatás – 19 százalék állítja mindezt. Az üzleti utazás érthető módon csak az Y generációt (1980-1994) érintette, 9 százalékot tesz ki az ilyen céllal útrakelők aránya. A vizsgált korosztály rövid időtartamra utazik el, és ezt a lehető leggyorsabban teszi meg. Két éjszakára 35 százalék utazik, ráadásul a válaszadók kétharmada évente három alkalommal is megteszi ezt.

Azaz az érintett generáció már nem az évi egy hosszabb utazást választja, hanem a több kisebbet. A fiatalok jellemzően a párjukkal és a családjukkal kelnek útra. És hol szállnak meg?

Hát nem hostelekben. Annak az időnek vége. Az Y és a Z generáció tagjai is magas elvárást támasztanak a szállásadókkal szemben. Nagyon fontos nekik, hogy a szobák, a belső terek tiszták és rendezettek legyenek. Ugyanakkor fontos kritérium, hogy az ételek és az italok minősége is kifogástalan legyen. Mindemellett fontos a megfizethetőség is. Vagyis jellemzően a 4 csillagos szállodák azok, amik a fiatalok esetében leginkább számításba jöhetnek. De 36 százalék 3 csillagos hotelben is jól érzi magát. A panziókban, hostelekben csak 1-2 százalék száll meg.

A hallgatók nagy többsége saját bevallása szerint egyáltalán nem lojális a már kipróbált szállodákhoz. Ami – a kiadott sajtóközlemény szerint – párhuzamba állítható a Z generáció általános jellemzésével. Eszerint számukra a termék sokkal fontosabb a márkánál. Azaz ők könnyen és gyorsan váltanak a márkák között a magasabb minőség reményében.

Az utazás legfontosabb célja az élményszerzés

Mindkét vizsgált generációra igaz, hogy különleges, egyedi programokra, szolgáltatásokra vágynak. Illetve az, hogy az elégedettségüket a megszerzett élményeik befolyásolják. A felmérés rávilágított továbbá arra, hogy a fiatalok az utazások alatt is folyamatosan keresik a digitális eszközhasználati lehetőségeket. A megélt élményeket pedig azonnal megosztják a közösségi médiában.

Mit tehetnek a szállodák, hogy megszólítsák az érintett generációt?

Kulcsár Noémi, a METU Turizmus-vendéglátás alapszakának szakvezetője elmondta: „Ez a korosztály már mindent digitálisan intéz, és online értékelések alapján választja ki, hol szeretné eltölteni az idejét. Napjaink fiataljai már nem standardizált szolgáltatásokat, hanem személyre szabott élményeket keresnek az utazásaik során.”

És, hogy mitől várnak élményeket a fiatalok?

Leginkább gasztronómiai kínálattól, a wellness szolgáltatásoktól. Illetve számít az is, hogy milyen a szálloda dizájnja és hangulata.

 

- Turizmus

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!