A cég fejlődésének kulcsa a nyitott gondolkodású vezető

Iszak Péter, az onTarget ügyvezetője elárulja, kiből hogyan lehet kihozni a legjobbat – Szombathelytől Sri Lankáig – egy világutazó karrier tanulságai címmel pódiumbeszélgetés főszereplője volt az idei szombathelyi pályaorientációs show-n Iszak Péter, az onTarget Tanácsadó Kft. ügyvezetője, aki az állásbörze egy másik programján, a sikeres vállalkozó nőkkel folytatott beszélgetésen pedig moderátori feladatokat vállalt. A világjáró informatikus Szombathelyen nőtt fel, gyakran hazajár, máig szombathelyinek tartja magát. Vele beszélgettünk.

Húsz éven át sokfelé járt a világban, elért sikerei nyomán külföldön is alapíthatott volna céget, sokakkal ellentétben mégis inkább itthon tette ezt meg. Miért?

  • Az érzelmi kötődésen túl van még egy oka: olyan lehetőségeket látok itt a fejlődésre, ami hosszú távon nagyobb eredményeket hozhat. Az elmúlt években azt tapasztaltam, Magyarországon sok cégnek van igénye arra, hogy olyan szintre emelje a saját képességeit, amivel versenyképes tud lenni a magyar, de akár a külföldi piacon is. Számos vállalatnak van kiemelkedő terméke vagy szolgáltatása, a cég működése a jelenlegi formájában mégis nehezen fenntarthatóvá válik, nehezen tud átlépni egy fejlődési „plafont”. A vezető érzi magán az egyre növekvő nyomást, hogy a kollégáinak olyan új készségeket, kereteket adjon, amiktől az eredményes működés és növekedés kiszámíthatóvá válik. Ugyanakkor közülük sokan úgy hiszik, hogy ők „nem tudják megfizetni” a megoldást, vagy, hogy ezek a „profi eszközök” rájuk nem alkalmazhatóak. Az én onTargetes tapasztalatom azonban mást mond: egyrészt nagyon jól alkalmazhatóak, másrészt az anyagi befektetés a várható hosszú távú nyereséggel összevetve nagy értéket hordozhat.

Nem kockázatosabb saját céget sikerre vinni, mint multinacionális cégnél karriert építeni?

  • Egy nagy múltú, jól megszervezett, stabil működésű cégnél végzett eredményes munka valóban nyújtott egy anyagi biztonságot. Ráadásul remek tapasztalatszerzés volt egy ilyen céget felépíteni és nemzetközi környezetben évekig működtetni. Számomra egy idő után azonban hiányérzet alakult ki azt illetően, hogy annyi és olyan nyomot hagyok-e a világban, amivel jól fogom magam érezni idősebb koromban is. Cégem, az onTarget küldetése – hozza ki ügyfeleiből a bennük rejlő legjobbat – olyan lehetőségeket és kereteket nyújt számomra, amik ellensúlyozzák a kisebb cég kockázatait.

Hogyan vezetett az útja az IT-től a céges tanácsadásig?

  • Már IT vezetőként is mindig az IT felhasználása érdekelt, az értékteremtés az IT eszközeivel. Szerencsére ez a terület annyit gazdagodott az elmúlt évtizedekben, hogy sokáig ellátott inspirációval és tennivalóval is.  Ugyanakkor egy idő után egyre jobban foglalkoztatott az a kérdés: az IT-n kívül mi az, ami segíthet egyéneket, csapatokat vagy cégeket abban, hogy a bennük rejlő potenciált kiaknázzák. Azt találtam, hogy számos olyan gondolat, paradigma van velünk, ami akadályozza a saját sikerességünket. Ilyen lehet például az a gondolat, hogy „stratégiára csak nagy cégeknek van szüksége”, vagy „ha értek a szakmám részleteihez, az kiváló vezetővé tesz engem”. Ezeknek a korlátozó paradigmáknak a felismerése és megváltoztatása hasonlóan nagy hatású tud lenni, mint egy IT-s rendszer bevezetése, a hatása pedig fenntartható és összességében kisebb költségű is. Ráadásul, önmagában egy-egy IT-s rendszer bevezetése még nem szabadít meg minket ezektől a korlátozó gondolatoktól, azokkal mindenképpen foglalkoznunk kell. Ezekhez ad az onTarget konkrét eszközöket, tudást és példákat.

Bármilyen cégnek, vállalkozásnak, szervezetnek van egy jó tanácsa?

  • Bármilyen olyan cégnek tudunk segítséget nyújtani, amelyik hisz abban, hogy többre lehet képes, mint amit most ki tud hozni magából, és a fejlődés érdekében hajlandó és képes időt és energiát áldozni, és kilépni a mindennapi tevékenységből. Az erre való hajlandóságot egy ingyenes első beszélgetéssel mérjük fel, amikor ügyfeleinkkel együttműködve azt is megvizsgáljuk, hogy a várt eredmény indokolja-e az ügyfél energiájának és a pénzének a befektetését. Fontos számunkra, hogy ügyfeleink biztosak lehessenek abban: velünk érdemes erre áldozniuk.

Minden cégnek szüksége van és lehet tanácsra?

  • Egy cég, de akár egy csapat vagy egyén sem statikus a maga sikerében: környezete folyamatosan változik. Ezek során új kihívásokkal, feladatokkal, lehetőségekkel találkozik. A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk akár vezetőként, akár munkavállalóként az az, ha azt gondoljuk, hogy a jelen eredményei miatt nekünk nem szükséges fejlődünk. Nézzük csak meg az olyan nagy cégek példáját, mint a Nokia vagy a Kodak! A maguk piacán mindkettő piacvezető cégként bukott nagyot, jórészt azért, mert a csúcsán nem érezte igényét a fejlődésre, a jelentős változásra, a megújulásra.

Inkább a kisebb vagy a nagyobb vállalkozásokra fókuszál?

  • Nem a vállalkozás mérete a lényeg. Ennél fontosabb a hosszú távú gondolkodás, az igény a fenntartható működésre és fejlődésre. Az onTarget ügyfelei között ugyanúgy megtalálható a több mint 300 fős nemzetközi IT cég, mint a néhány tíz fős termelő vagy kereskedő vállalat. Sőt, büszkén dolgozunk együtt különleges fejlődési igényű gyerekeket és szüleiket támogató alapítvánnyal és az ott dolgozó gyógypedagógusokkal. A közös bennük az a hit, hogy több van bennük, mint amennyit most meg tudnak mutatni. Szeretnének fejlődni és ezért érdemesnek érzik, hogy időt, energiát és akár pénzt is áldozzanak. Mégis, konkrétabban szólva, ahol a leglátványosabb eredményeket értük el a közelmúltban, azok olyan cégek, amelyeknek van egy eredményes működésük, de a tulajdonosuk vagy vezetőjük kezdi érezni, hogy azok a módszerek és eszközök, amik a mai sikerekig eljuttatták őket, már talán nem lesznek elegek a következő évekre. Szeretnék a működésüket fenntarthatóvá tenni – olyan tudatos szervezetet, vállalati kultúrát létrehozni, ami fenntartja önmaga eredményességét. Oldalunkon, az ontarget.hu bejegyzéseiben több ilyen konkrét kérdést és példát is megmutatunk.

 

IszakPéterfotó

Iszak Péter, az onTarget Tanácsadó Kft. ügyvezetője

Van általános recept, vagy kizárólag a „személyre” szabott stratégiák működnek?

  • Az általános recept az, hogy az ingyenes igényfelméréssel együtt vagy azt követően az ügyfeleinkkel együttműködve felállítunk egy diagnózist, majd ez alapján egy hosszú távú együttműködési tervet. Ez tartalmazza az adott cégre, csapatra vagy egyénre szabott „stratégiát”, amiben konkrét ismeretek, eszközök és módszerek átadása is szerepel.

Gyakran hallani, hogy nem elég hatékony a magyar munkavállaló, következésképpen a magyar gazdaság se az. Igaz ez?

  • Számomra a hatékonyságnak csak az egyik, bár fontos eleme az egyén hatékonysága. Ugyanilyen fontos az együttműködés, a munka- vagy vállalatszervezés hatékonysága is. Ebben is sok lehetőség van fejlődni. Itt a kulcs a nyitott gondolkodású vezető, aki a jelen eredményei ellenére folyamatosan keresi a fejlődés lehetőségét. A hatékonyság javítására mindhárom szinten érdemes törekedni: kezdve az egyénnel, folytatva az együttműködéssel, végül a munka- vagy vállalatszervezéssel feltenni a koronát. Mindhárom szintnek egy közös alapja ugyanakkor az eredményes kultúra megteremtése. Ez egy olyan – a mindennapokban is megélt – értékrendszer, ami egyrészt garantálja a fenntarthatóságot, másrészt megkülönböztetővé tesz minket a piacon. Az ezt szolgáló konkrét eszközöket is átadjuk és megtanítjuk ügyfeleinknek, és segítjük megélni a mindennapokban annak érdekében, hogy a megszerzett tudást ne vesszen el.

Ki ne szeretne sikeres lenni? Mindenki lehet sikeres?

  • A bennem felmerülő kérdés ilyenkor az, hogy kinek mit jelent a siker. Az onTarget ügyfelei nagyon különböző módon gondolkodnak erről, és ezért a siker felé haladás, annak elérése is nagyon mást jelent mindenkinek. Van, akinek ez elsősorban a minél magasabb profit. Másnak a kiszámítható profit mellett az élhető munkahely megteremtése. Megint másnak a fenntarthatóság mellett az egyéni, nem anyagi ambíciók a legfontosabbak, mint például egy alapítvány támogatása vagy egy maraton lefutása.

A sikeres embereket általában pénzzel mérik. Van más „mérőszáma” is a sikernek?

  • Bár valóban ez az üzenet érkezik hozzánk a hírekből, a médiából, én mégis azt gondolom, hogy a siker egy nagyon egyéni kérdés. Számomra az a sikeres ember, aki egyrészt képes a saját maga számára fontos célokat kitűzni, másrészt képes azokat elérni, majd harmadrészt azokat képes megünnepelni. Ebben mindhárom elem egyformán fontos, úgy, mint a háromlábú szék lábai: ha csak egy is hiányzik, felborul a szék – nem fogjuk magunkat sikeresnek érezni.

Elmondhatja-e vajon magáról húsz év múlva is, hogy sikeres ember?

  • Arra törekszem, hogy számomra fontos célokat tűzzek ki, azokat elérjem és meg is ünnepeljem. Ez megadja nekem a siker érzését most is és remélem, hogy a jövőben is. És még egy fontos dolog – visszatérve az első kérdéshez: a stabil egzisztenciám megteremtése után küldetésemnek érzem azt, hogy a Szombathelyen és Vas megyében dolgozó embereknek, vezetőknek lehetősége legyen az onTarget által nyújtott minőségi szolgáltatások segítségével kihozni magukból a legtöbbet. Úgy látom, számos ilyen minőségű lehetőséget korábban esetleg csak Budapesten, vagy külföldön lehetett igénybe venni. Szeretném, hogy a Vas megyei vállalatok is partnert lássanak az onTargetben arra, hogy megteremtsék nyerő vállalati kultúrájukat, megismerjék a jól működő stratégia kialakításának módszertanát, az eredményes kommunikációt, vagy akár képesek legyenek saját egyéni vezetői „elakadásaikat” kezelni.

- VasiGazdaság

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!