E-mail apnoe – azaz az elektronikus levelezés árnyoldala

E-mailt írni 21. századunk mindennapi tevékenységévé vált. Megszámlálhatatlanul sok elektronikus levelet küldünk nap mint nap. De vajon elgondolkodtál-e már azon, hogy az e-mailezéssel töltött óráid után miért vagy olyan feszült, vagy miért szorongsz jobban, mint előtte.

Linda Stone pszichológus ezt az állapotot e-mail apnoe-nak nevezte el.

Az apnoe kifejezést legtöbben az alvás közben fellépő légzészavarral azonosítják, azonban ez a fajta zavar nem csupán pihenés közben fordulhat elő valakivel. A szakemberek szerint ebben az esetben ez onnan ered, hogy amíg e-mailt írunk, a légzésünket visszatartjuk, ami lelassul, ezáltal pedig nem lesz szabályos és kielégítő.

A légzés ritmusának felborulása több ok következtében is kialakulhat. Részben attól, hogy a számítógép előtt ülve felveszünk egy helytelen testtartást, ami nagyban megnehezíti a belégzést és a kilégzést. Másrészt oka lehet a szemszárazság is, ami a hosszú időn keresztüli képernyőre bambulás eredménye lehet. De attól is lehet, hogy elveszünk a mindennapi teendők sokaságában, és egészen egyszerűen megfeledkezünk a légzésünk egyenletességéről.

Az alábbiakban nézzük meg közösen, mit tehetünk, hogy ne zökkentsük ki a testünket a megszokott rendszeréből.

Lélegezz!

Elismerjük, szokatlanul hangzik ez a felszólítás, de ha jobban belegondolunk, nagyon is van létjogosultsága. Amikor kizökkenünk, a légzéseink rövidebbek és mellkasiak lesznek. Ezzel szemben figyelj arra, hogy mély és egyenletes, hasi légzéssel vedd a levegőt.

Tarts szünetet!

Az e-mail apnoe a monitor állandó figyeléséből ered. A legegyszerűbb védekezés tehát az, ha rövid szüneteket iktatsz be. Kelj fel, nyújtózz egyet, és tegyél egy kört az irodában. Ez a néhány egyszerű tevékenység csodákra képes egy-egy hosszú és fárasztó napon.

Pihentesd a szemedet!

Amikor a monitor előtt dolgozunk és folyamatosan egy síkra nézünk, az módfelett megterhelő lehet a szemünknek. Ez pedig már rövidtávon is szemszárazsághoz vezet, nem beszélve a fejfájásról, valamint a nyaki, váll- és hátfájdalmakról. Tornáztasd a szemedet, figyelj a pislogásra, és bizonyos időközönként nézz fel a monitorból kicsit messzebbre, hogy a fókusz így távolabbra essen. Ezekkel az apró mozdulatokkal sokat tehetünk szemünk hosszútávú védelme érdekében.

- produktivitás

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!