Egy gyakorlat, amit minden vezetőnek célszerű lenne naponta gyakorolni

Ha rutinná tesszük a kognitív funkciók fejlesztésének ezt a módját, nem csak a munka fog jobban menni, hanem a mentális egészségünk is javul – vélik a módszert kitaláló Texasi Egyetem tudósai.

2+5+7 = a mentális egészség fejlesztése

Mit jelent ez pontosan?

Napi kétszer kell gyakorolni az expanzív, azaz a kiterjesztett gondolkodásmódot. Ami egy ciklikus cselekvéssorozat. A lényege: kérdésfeltevéssel indul, a felmerülő kérdések kritizálásával folytatódik, majd következik a helyzetelemzés és a problémamegoldó modellalkotás. A modellt aztán tesztelni kell, a benne lévő lehetőségeket és korlátokat elemezni. Végül jöhet a gyakorlat kivitelezése, a folyamatra való reflektálás. Majd az új tevékenységforma állandósítása.

Business man owner of the company in the office

Lehet, hogy ez elsőre bonyolultnak tűnik. Valójában azonban könnyen a napi rutin részévé tehető. A lényege egyébként csak annyi, hogy a probléma azonosítása után többféle módszert is nézzünk annak megoldására. Ezeket pedig vessük össze egymással. Ezt naponta legalább kétszer érdemes alkalmazni. Akár otthon vagy munkába menet. Vagyük végig, aznap mit kell megoldani és azokra milyen lehetőségeink vannak.

Napi öt alkalommal ki kell kapcsolni az agyat három-öt percre. 

Az agynak ugyanis szüksége van arra, hogy pihenjen, regenerálódjon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy munka közben fel kell állni, és kimenni sétálni. Vagy csak csukjuk be a szemünket, és meditáljunk egy kicsit két feladat között. De az is megfelelő “gyakorlat”, ha a munkatársakkal beszélgetünk. A lényeg, hogy kerüljük a technológiát, az e-maileket, a telefont pár percig naponta öt alkalommal. 

Végül: napi hétszer gyakoroljuk az innovatív problémamegoldást.

Próbáld meg átfogalmazni a problémákat! Ez ugyanis jelentősen hozzájárul a kognitív rugalmasság fokozásához, és erősíti a problémák kreatív megközelítéssel való megoldását – mondják a kutatók.

Az innovatív problémamegoldás gyakorlatának egyik módja, ha valamit status quo-ként elfogadunk (például az ülés működtetése). De mindeközben megvizsgáljuk a folyamatot más szemszögből is. Így kiderül, hogy tényleg probléma-e a probléma. Illetve a megoldás módszere is tisztábban látszik majd. Ráadásul sokkal objektívebb lesz a megoldás is. 

A kutatók azt javasolják, hogy minden alkalommal, amikor sikerül egy bizonyos dologra, problémára nyilvánvalóként tekinteni, azt jegyezzük le. Ez ugyanis sokat fog segíteni abban, hogy ez a fajta problémamegoldási módszer hamar rutinná váljon. 

Fontos tehát, hogy fejlesszük a kreatív problémamegoldó képességünket. Amire nem csak a munkában van lehetőség. A magánéletben is nyugodtan gyakorolhatjuk. Így biztosan összejön a 2+5+7. Ezáltal a mentális egészségünk is rendben lesz.

 

- munkaügy

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!