Ezt kell tenned, hogy ne merülj le teljesen a napi munkában

Minden nap temérdek fontos vagy kevésbé fontos információt dolgozunk fel. Egy 2011-es tanulmányból kiderül, hogy egy átlagos napon 174 újságnyi adatot futtatunk át az agyunkon – ez a szám pedig ötszöröse az 1986-os értéknek. Ha tehát túlterheltnek érzed magadat, az nem véletlen.

Mutatjuk, mit tehetsz az ellen, hogy a nap végére ne fáradj el teljesen a töménytelen információ feldolgozása miatt.

Az agyunknak alapvetően két fajta figyelem rendszere van: a feladat fókuszú hálózat, azaz a task-positive network és a nem feladat fókuszú hálózat, azaz a task-negative network.

Az előbbi akkor aktív, ha valamiben tevékenyen részt veszünk, míg az utóbbi akkor, amikor az elménk kalandozik. Ezt hívják daydreaming-nek, azaz álmodozásnak.

 

multitasking-vasigazdasag

Túl sok dolgot próbálunk meg intézni egyszerre

 

Működési elvük: amikor az egyik aktív, akkor a másik épp pihen. A szakértők ezt egy fűrész példájával szokták személtetni. Amikor a fűrész egyik fele dolgozik, addig másik fele nem tesz semmit.

Mégis milyen hatékony…. Ez a helyzet az emberi aggyal is. Ennek a két figyelem rendszernek köszönhető, hogy annyi mindent képesek vagyunk megoldani.

Csakhogy mindez rengeteg energiát emészt fel. A két hálózatnak a gyakori váltakozása fáradsághoz vezet. Minél többet kapcsolgat az agy, annál jobban lemerül. Ez az a fáradtság, amit egy olyan munkanap után érzünk, amikor ezerféle dolgot intéztünk párhuzamosan.

Mit tegyünk, hogy ne terheljük meg ennyire a “rendszerünket”?

Például ki kell zárni minden zavaró tényezőt.

Biztosan ismerős neked is, hogy a munka közben jön egy értesítés, egy e-mail, amit megszokásból azonnal megnyitsz. Ez hibás lépés, hiszen így máris kizökkenünk. De ez még hagyján. Az agy ezt követően elkezd gondolkodni az e-mailen is – tudat alatt -, és a munkára is próbálsz koncentrálni. Vagyis ide-oda megy a fűrész. Ez pedig lefáraszt minket.

Mi a megoldás?

Az, ha bizonyos dolgokkal csak meghatározott időben foglalkoznánk. Mindennek dedikálnunk kell egy külön időpontot. Így kerülhetjük el, hogy az agyunk folyamatosan új ingert kapjon, amivel akaratlanul is foglalkozni szeretne. Így a a tényleges feladatainkkal is hatékonyan tudunk foglalkozni.

A produktivitás szempontjából elengedhetetlen tehát, hogy következetesen kezeljük a rengeteg információt és problémát, amivel nap mint nap találkozunk. Tudunk kell kizárni és összpontosítani, egyébként a nap végére teljesen lemerülünk. És még a munkát sem biztos, hogy megfelelően végezzük el.

Ha dolgozol, zárd be az e-mail klienst, tedd repülő üzemmódba a telefont. Az üzenetváltást és a hívásokat egy másik, dedikált időpontban intézd.

Ha pedig végeztél, jöhet az a bizonyos “reset gomb”. Sétálgass, kirándulj, hadd dolgozzon a daydreaming hálózat.

 

Kapcsolód bejegyzések:

 

- produktivitás

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!