Hogyan vezethető sikeresen a családi vállalkozás a generációváltás után?

Többször írtuk már, hogy számos családi vállalkozásnál hamarosan a fiatalabb generáció lép vezető pozícióba. Ez pedig a cégek szemléletében is komoly változást eredményezhet. Ezt kutatta a PwC, amelynek során kiderült, mit is kell tennie a következő generációnak, hogy az átvétel után is sikeresen működhessen tovább a cég.

Kiderült: az új generáció 75 százaléka véli úgy, hogy a digitális átalakulás nagyon fontos vagy elengedhetetlen. A válaszadók mindössze 7 százaléka gondolja úgy, hogy vállalkozásuk megfelelően teljesít a digitális térben.

Vagyis a digitalizáció terén komoly változásra lehet számítani pár éven belül.

De a PwC nem csak ezt közölte. Azt is leírják, hogy vezetőként mire kell odafigyelnie az új generációnak, mely útvonalak vezethetnek sikerhez a családi vállalkozás átvétele után. Négy területet neveztek meg.

 

  • A hagyományos üzleti tevékenység fenntartása – A családi vállalkozás hosszú távú fenntarthatóságát helyezik előtérbe, valamint azt, hogy a már bevált alapvető üzleti tevékenységhez ragaszkodva megőrizzék a nyereséges működést.
  • Az üzletmenet átalakítása – Akik kellő hatáskörrel és támogatással rendelkeznek, a családi vállalkozás jelentős átalakítását tűzhetik ki célul.
  • Üzleti lehetőségek kiaknázása a családi vállalkozáson belül – Ezt az utat azok választják, akik számára családjuk üzleti lehetőséget biztosít a családi vállalkozáson belül – vagyis lehetőséget kapnak arra, hogy a vállalkozáson belül vállalkozhassanak.
  • Üzleti lehetőségek kiaknázása a családi vállalkozáson kívül – Saját üzleti tevékenységet végeznek a családi vállalkozáson kívül, gyakran teljesen eltérő ágazatban.

 

De az is kirajzolódott a kutatás eredményeiből, hogy melyek lehetnek azok a sikertényezők, amiknek az elsajátításával eredményessé tehetik a céget az új generáció tagjai.

 

  • Kultúra – A családi vállalkozáson belül olyan „biztonságos helyet” kell kialakítani, ahol az új generáció képviselői tapasztalatot szerezhetnek és fejlődhetnek.
  • Kommunikáció – Őszinte, kétirányú kommunikációra van szükség a jelenlegi és az új generáció tagjai között, amelynek alapját a kölcsönös tisztelet és a bizalom adja, és ami biztosítja, hogy a tapasztalatot megfelelően elismerjék és értékeljék az új ötleteket is.
  • Egyértelműség – Létfontosságú olyan egyértelmű stratégiát kialakítani, amelyben világosan el vannak határolva a feladat- és felelősségi körök – különösen olyan esetekben, amikor a munkatársak közötti rokoni kapcsolat miatt nem zárható ki az érzelmi tényező.
  • Hitelesség – A „főnök gyerekeként” az új generáció tagjainak ki kell vívniuk munkatársaik tiszteletét, akár úgy is, hogy először a családi vállalkozáson kívül szereznek tapasztalatot.
  • Elkötelezettség – A vállalkozásnak hosszú távon kell elköteleződnie a következő generáció kinevelése mellett, ugyanakkor az új generáció tagjainak is hajlandóságot kell mutatniuk arra, hogy időt fektessenek a vállalkozásba és nyitottak legyenek az együttműködésre.

 

Közlik azt is, hogy “Egy családi vállalkozás számára a tartós siker záloga a kompromisszumkészség, valamint a vállalkozás és a család – a mostani és az új generáció – szükségletei közötti egyensúly megteremtésére való képesség”. Ezt dr. Antall György, a PwC Legal cégtársa fogalmazta meg. „Ha a fenti tényezők bármelyike hiányzik, vagy nem megfelelően működik, az utódlás inkább kockázatokat, mintsem lehetőségeket rejt.”

- munkaügy, Online, üzleti célok, Vállalkozásfejlesztés

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!