Így árazd be helyesen a munkádat

A vállalkozóknál, szabadúszóknál gyakori probléma a szolgáltatás reális árának meghatározása. Sokan nem is tudják, hogy egyáltalán hogyan fogjanak bele a számolgatásba. Egyszerűen csak kigondolnak valamit, amit aztán vagy elfogad a megrendelő vagy nem. Ami azért nem a legjobb stratégia, ezért most mutatunk pár lehetséges irányt a díjad meghatározásához.

Nézzük meg először azt, hogy mit lehet mondani akkor, ha valaki csak tájékozódik az árakról.

Pontos díjakat nyilván nem.

Ha tudjuk, hogy az érdeklődő nagyjából mit szeretne, mi is egy körülbelüli árat mondjunk csak. Az még általában elfogatott, ha a végleges díj 20 százalékkal eltér a becsült ártól. Ennél nagyobb különbség azért ne legyen.

Viszont ha már kicsit konkrétabbak szeretnénk lenni, a díjunk alapjának a termékünk előállítási költségét kell venni. Erre jön rá az az extra pénz, amiből a profit származik. De ne felejtsd el, hogy az extra díjból fizeted majd a telefonszámlát, az iroda bérlését, ebből fejlesztesz majd és sorolhatnánk. Vagyis az alapdíjon felüli díjtételben ezekre is hozz létre egy egységet.

De az ár meghatározásában a piaci árszabás is segíthet. Nézd meg, hogy mások mennyiért vállalnak hasonló munkákat. Ez iránymutatásnak jó, de ez még mindig csak egy becslés lesz. A Te kiadásaidat ugyanis csak Te ismered.

Meg azt is Te tudod, hogy neked milyen elismeréseid vannak, milyen referenciákkal rendelkezel és mennyi tapasztalatod van.

Hiszen ez is számít az árazásnál.

Ezt hívják value driven pricing-nek. Szóval ha nem vagy a top szakemberek között, nyílván nem kérhetsz annyit, amennyit a legnagyobb márkáknak dolgozó cégek, vállalkozók. Ami nem biztos, hogy baj… Hiszen nem minden megbízó igényli a top referenciákat.

Viszont a saját sikereidet azért csak építsd be az árba. A céged értékét ugyanis az elért eredmények határozzák meg. Ezek lehetnek elismerések, az iparágban szerzett több éves tapasztalat, de még az árbevétel is. Szóval mikor érték alapú árazásba fogsz, számítsd ki az alapot – profittal együtt -, és ehhez add hozzá a plusz érték alapú díjat. Ezt valamilyen módon nyilván kommunikálni kell. Legalább a honlapodon fel kell tüntetni, hogy milyen ügyfelekkel dolgozol és milyen díjakat nyertél eddig.

Aztán ott van az óradíj alapú számlázás. Ez megint iparági normák alapján állapítható meg a legjobban. Aztán azt kell megnézni, hogy hány órát tudsz dolgozni egy hónapban. Mekkora órabér szükséges ahhoz, hogy legyen profit, és a havi költségek is kifizethetők legyenek. Ha mindent jól lőttél be, elvileg reális árat kapsz. De ne feledd, napi 8 órát biztosan nem tudsz egyetlen feladattal foglalkozni. Hiszen sok egyéb teendő is van a vállalkozásban. Ha ezeket is belekalkulálod az ajánlatba, nem biztos, hogy hiteles összeg lesz a vége.

Számolhatsz napi vagy heti árat is. Ez talán azért szimpatikus egy megbízónak, mert ebből az következik, hogy csak az ő projektjével foglalkozol az adott időszakban.

Ne felejtsd el: ha valaki folyamatos megbízó, az neked biztonságot ad, ami némi kedvezményt érhet.

 

A fix árral csak óvatosan!

 

Ha egy projektre fix árat adsz, azt a rizikót vállalod, hogy megnőhet a teendők száma. Ami ugyanazért az összegért több munkát jelent. Ezért ha nem csak egy teendővel bíznak meg, hanem projekt szintű munkákkal, célszerű kicsit magasabban árazni. Ennek a díjszámításnak egyébként az előnye, hogy általában nagyobb összeggel számolhatsz. Ami az esetek többségében nagyobb segítség lehet a vállalkozásod előrelépésében.

Szóval csak ügyesen az árazással! Ne sajnáld erre az időt! Gondolj át minden részletet, és csak akkor adj végleges ajánlatot, ha minimalizáltad a kockázatot.

 

- marketing, munkaügy, Pénzügy, üzleti célok, vállalkozás indítás, Vállalkozásfejlesztés

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!