Így tedd elégedetté az alkalmazottadat – Két, viszonylag egyszerű lépés az egész

Amit a munkahelyi motivációról tudunk, annak nagy részét az amerikai származású Frederick Herzberg pszichológus egyik írásának köszönhetjük. A tanulmányt 1968-ban a Harvard Business Review közölte le, így ekkor ismerte meg a világ a Two-Factor, azaz a kéttényezős teóriát.

Ez lényegében arról szól, hogy egy munkahelyi dolgozót csupán két tényező tölthet el elégedettséggel vagy elégedetlenséggel. Ezek pedig a motivációs és a higiénés tényezők.

De lássuk csak, hogy mit is takar valójában ez a két tényező.

Motivációs tényezők

Ezek azok a szempontok, amik hozzájárulnak az egyes munkavállalók személyes növekedéséhez. Ha ez jelen van, akkor elmondható, hogy általában jobb a dolgozók teljesítménye. Serkentő munkakörülményeket jelent, illetve olyan munkahelyet, ahol elismerik a teljesítményt, ahol megvan az esély, hogy valami jelentőségteljeset hozzunk létre, és ahol a megfelelő szintű felelősségvállalás mellett lehetőségük van a növekedésre is.     

Higiéniai tényezők


Ezen tényezők megléte nem feltétlenül jelenti azt, hogy a munkavállaló szeretni is fogja a munkáját. Viszont a hiányuk, illetve, ha rosszul csináljuk azokat, akkor az biztosan frusztrálttá tesz.

Ilyen tényező egyebek mellett a fizetés, a megfelelő céges irányelvek és adminisztráció, a minőségi munkahelyi kapcsolatok, a megfelelő munkahelyi körülmények, a megfelelő mennyiségű felügyelet, de a munkahelyi biztonság is ide sorolandó.

Egy boldog a dolgozóból pedig a cégnek számtalan előnye fakad.

Például sokkal kreatívabbak. Amikor a csapata elégedett, könnyebben tudnak összpontosítani, létrehozni és szükség szerint alkalmazkodni az új igényekhez és a problémákhoz.

De magasabb lesz például a produktivitás is.

Egy tanulmány megállapította, hogy a boldog alkalmazottak körülbelül 12 százalékkal hatékonyabban dolgoznak, míg a boldogtalanság a termelékenységet akár 10 százalékkal is képes csökkenteni. Ráadásul azt is bebizonyították, hogy ezek az alkalmazottak hosszabb ideig maradnak a cégnél, hiszen kiegyensúlyozottak, nincs, ami ösztönözze őket a váltásra.

Ezen tényezők implementálása sokszor komoly feladat. De megéri. Főnökként érdemes ezekre neked is figyelni. Először térképezd fel, mivel nem elégedettek a kollégák. 

Ha ezek az általános tényezők megvannak, akkor itt az ideje motiválni. Bővítsük a felelősségi köröket, becsüljük meg a munkájukat.

 

- munkaügy

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!