A magyarok többsége még mindig készpénzzel szeret a leginkább fizetni

Jogosan tesszük fel a kérdést: Modern, digitalizált világunkban miképpen lehetséges, hogy még mindig a készpénz a legnépszerűbb fizetési eszköz? 

A GKI Digital piackutató cég felméréséből világosan kiderül, hogy bár évről évre egyre többet vásárolunk online – a tavalyi évben 38 milliószor rendeltek webáruházból – mégis még mindig a készpénz dominál, mint fizetőeszköz.

Hiába a rutin, a digitalizáció, úgy tűnik, még mindig ebben hiszünk a leginkább. Ez a népszerűség főként az utánvétes opció miatt ennyire közkedvelt, vagyis amikor a kézhezvétel után fizetjük csak ki a termék árát. Igaz, hogy sok futárcégnél már ilyenkor is fizethetünk kártyával, de a hangsúly akkor is az utólagos fizetésen van.

E-banking Payment Financial Connection Laptop

A felmérés 3 ezer 200 magyar nyelvű, forint alapú webáruház fizetési szokásait vizsgálta. Ennek alapján a végeredmény eléggé egyértelműen az utólagos fizetést hozta az első helyre – az arány 74 százalék lett.

Összességében az online rendeléseink 55 százalékát készpénzes fizetéssel egyenlítjük

Ezzel szemben a kereskedők szívesen megszabadulnának a készpénztől, hisz az plusz terhet jelent a számukra. Ezt a különböző fizetési megoldások integrálásával hatékonyan tudják stimulálni – ma már átlagosan 4 féle fizetési megoldást kínálnak a webáruházakban, ráadásul közülük sokan tervezik ezt fejleszteni a jövőben.

Az utánvétes és banki átutalással történő fizetésen túl egyre népszerűbb a bankkártyás vásárlás is: ma már minden ötödik vásárlás ily módon kerül kiegyenlítésre. Ez a lehetőség pedig a webáruházak már több, mint 60 százalékánál választható opció.

Mindezen túl az online áruhitelek is kedvelt vásárlási formát jelentenek. Ezeket ma már online is egyszerűen igénybevehetjük. Az arány ez esetben 1,3-3,5 százalék között terjed. Legtöbbször mobiltelefont, televíziót vagy valamely háztartási nagygépet vásárolunk hitelre.

2020 tavaszától lép életbe az azonnali fizetési rendszer, ami annyit jelent, hogy nem több, mint 5 másodperc alatt landol az általunk elutalt összeg a kedvezményezett bankszámláján. Azonban a szakértők szerint olyan nagy változásokat ez sem eredményez majd az utánvétes és a készpénzes vásárlásaink terén.   

Mint a fentiekből is látszik, a változás hazánkban egy viszonylag lassú folyamat. Bizalmatlanok és rugalmatlanok vagyunk, nehezen változtatunk a berögződéseinknek, illetve nem akarunk előre fizetni, ha van rá módunk később is. Ráadásul az sem segíti a helyzet megváltoztatását, hogy a hazai áruházak többsége felkínálja ezeket a fizetési módozatokat, ellentétben a nagyobb, nemzetközi webáruházakkal – mint például az Amazon vagy az Aliexpress -, akiknél ilyenre eleve nincs is lehetőség.

A további okok között említhető, hogy az online vásárlók átlagéletkora 45,1 év, illetve az is, hogy a szürkegazdaság miatt sokan kapják még készpénzben a fizetésüket vagy legalábbis annak egy részét.

 

- elemzés, Online

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!