Mikor és hogyan mondjunk nemet a munkahelyen?

Van, amikor könnyen megy, de az esetek többségében képtelenek vagyunk kimondani. Pedig olykor nem árt, ha határozottak vagyunk, és vacillálás nélkül, egyértelmű nemet mondunk. És itt a nagy hangsúly ez utóbbin van. Ugyanis ha magyarázod, hogy miért mondtál nemet, valójában csak tologatod azt az időt, amikor igent fogsz mondani. Ha például az a kifogás, hogy a héten nagyon elfoglalt vagy, akkor joggal jöhet a kérdés: És a jövő héten hogy érsz rá?

Szóval csak akkor magyarázd meg az elutasítást, ha feltétlenül szükséges. De ebben az esetben is figyelj arra, hogy a válasz mögött ne késleltetés legyen.

A másik fontos dolog, hogy kiismerd a másik taktikáját. Sajnos sokan tudat alatt úgy kényszerítenek minket az igen kimondására, hogy önmaguk rossz helyzetét hangsúlyozzák. Ez – akárhogy is nézzük – manipuláció. Ami az esetek többségében működik is, hiszen az ember alapjában véve segít azon, akin csak tud. Az evolúció során megtanultuk, hogy a csapat csak akkor képes “életben maradni”, ha segítjük egymást. Ez részben igaz is, csakhogy a másik fél gyakran felnagyítja a saját problémáját, ezzel megvezet minket.

Ilyen esetekben megoldás lehet, ha azt mondjuk, hogy ugyan el tudjuk végezni a munkát, viszont ehhez a rendelkezésre álló időnél kétszer, háromszor többre van szükség.

Egyébként meg ha valaki nem tudja elfogadni azt, hogy nemet mondasz, az nem tisztel téged. Másrészről bizonyos helyzetekben igenis önzőnek kell lenni. Egyébként nem jutunk egyről a kettőre.

Warren Buffett, a világ egyik leggazdagabb embere is azt mondta: “A sikeres emberek és a nagyon sikeres emberek közötti különbség az, hogy a nagyon sikeres emberek szinte mindenre nemet mondanak.”

De ha mindenre nemet mondunk, akkor mit vállalunk el?

No, ehhez van szükség stratégiára. Vállalkozóként és alkalmazottként is. Állíts fel egy olyan modellt, ami mentén haladva elérheted a kitűzött célt. Gondold ki, mit kell és mit lehet még megtenned ahhoz, hogy teljesítsd a kitűzötteket. Mérlegeld a munka és a magánélet egyensúlyát is! Ha pedig a kérés nem illeszkedik ebbe a modellbe, a válasz nem.

Mikor mondjunk mindenképpen nemet?

  1. Akkor, ha a feladat elvállalása egy másik fontosabb projekt rovására menne.
  2. Ha nem hoz semmi hasznot a feladat elvégzése – Ne hagyd, hogy kihasználjanak!
  3. Ha nincs annyi időd, hogy minőségi munkát végezz. Bármennyire is szeretnél bizonyítani, utasítsd el a feladatot! Sokkal többet ártasz, ha az időhiány miatt rosszul végzed el a munkát.
  4. Mondj nemet, ha nem vagy elég jó abban, amit kérnek tőled. Nincs ebben semmi szégyellnivaló. Inkább tanulj!
  5. Ha valami olyan dolgot kell megtenned, ami erkölcsileg nem fér bele az értékrendedbe.
  6. Vagy ha egészséges izgatottság helyett állandósult stressz kapcsolódik az adott feladathoz.

Nemet mondani nem szégyen, és nem is a gyengeség jele. Sokkal erősebb az az ember, aki tudatosságból mond nemet, mint az, aki  mindenkinek elvállal mindent, de képtelen hozni a minőséget. Ez az ember általában még a saját igényeit sem tudja kielégíteni az időhiány miatt – ez probléma.

Te melyik csoportba tartozol?

- produktivitás, üzleti célok

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!