Elérkeztünk a céges generációváltás időpontjához? Nagyon úgy fest. Illetve az is látszik, hogy egyre szívesebben vállalkoznak a fiatalok. Az Opten adatai szerint legalábbis ma már 170 ezer fiatal, Y generációs cégtulajdonos van hazánkban.
Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója azt mondja:
„A fiatalok előretörése természetszerű, de a cégtulajdonosok és a cégvezetők nagy többségében mindig a tapasztaltabb korosztályokból kerülnek ki, napjainkban azonban már a cégvilágban is erősen látszik a fiatalok térhódítása”.
Szerintünk ez biztató.
Az Y generációba egyébként az 1980 és 1995 között születettek tartoznak. Ők már egészen másként gondolkodnak, mint az elődeik, ugyanis ők az elsők, akik már működő fogyasztói társadalomba születtek.
Persze a fiatal vállalkozók számának növekedése ellenére azért még mindig a “régi suli” képviselői, az X és Baby Boom generációs cégtulajdonosok vannak többségben. Egyelőre még csak harmadikok az Y-os vállalkozók, de a számítások szerint ez hamar változhat. Elvben 2019 végére már többen lesznek, mint a Baby Boom-ba tartozók.
Sőt, ahogy arról az Opten ír az oldalán:
A fiatalok előretörése még erősebben kirajzolódik a cégjegyzésre jogosultak vizsgálatánál. Az Y generáció tagjai ebben a szerepkörben már akár 2018 végére megelőzhetik a Baby Boom tagjait. Ugyanakkor az X generáció a menedzserek között domináns igazán, és magas számuk egyelőre stabilnak is látszik. Jelenleg az X generáció alkotja mind munkavállalói, mind vállalkozói oldalról a gazdaság gerincét.
„Az X generáció alkalmazkodott a modern technikai és társadalom vívmányaihoz, és nagy többségük a munkához való hozzáállásában kimagaslik a többi generáció közül” – emelte ki Pertics Richárd. Ezért is nagy kérdés, hogy az új Y generáció modern szemlélete hogyan fog hatni a gazdaság egészére, és a generációváltás helyi szinteken milyen konfliktusokat okoz és okoz majd a jövőben” – olvasható.
Egyelőre csak a kis cégek esetében törnek előre az Y generáció tagjai. A nagyobb vállalkozásoknál ugyanis nemrég zajlott csak le a Baby Boom-os vezető és az X generációs utód közötti csere.
Az adatok alapján a 100 millió forint éves árbevételt meghaladó cégek körében a tapasztalat egyelőre fontosabb, mint a modern szemlélet, ebben a szegmensben még az 1940-1959 között született, II. világháború utáni Baby Boom generációnak is jelentős szerepe van.
Ez azonban nem biztos, hogy a legjobb hozzáállás.
Ahogy arra az Opten cikkében is utalnak, a generációváltás eltolódása vagy éppen hiánya komoly problémát is jelenthet a nagyvállalati szegmensnek.
Pertics Richárd így vélekedik minderről:
„A generációs léptékben még viszonylag fiatal hazai piacgazdaságban eddig még nem volt szükség cégek tömeges örökítésére, átadására, ennek egyszerűen nincs meg a hagyománya Magyarországon”.
Az újonnan alapított cégek nagy része viszont már Y-os
Ugyan valamivel még több X generációba tartozó alapít céget, de ez akár már hónapokon belül változhat. A fordulat valószínűleg 2019-ben bekövetkezik, az év végére már többen lesznek az új céget alapítók között az Y generációsok.
Persze ez nem azt jelenti, hogy ezek a cégek egyből meghatározó szereplői lesznek a piacnak. De pár éven belül már biztosan hallani fogunk ezekről a vállalkozásokról is.
Ahogy az Opten is zárja a cikket:
“Egyértelműen látszik, hogy az Y generáció évei következnek a cégvilágban is.”