Vajon mi történik az agyunkkal, ha kevesebb, mint 6 órás alvással kénytelen működni?

Lehet, most azt gondolod, hogy nálad a kevés alvás sem csökkenti a teljesítményt. Te akár 6 óra pihenés után is simán tudod hozni a maximumot… Sokan vannak így. Legalábbis többen érzik ugyanezt. De ez sajnos nem a valóság. A kutatások szerint ezt csak azért gondoljuk így, mert a kevés alvás egy idő után mintává válik. Emiatt az átlagos teljesítményt is jónak ítéljük meg. Szóval ha 6 óra helyett 7-8 órát aludnál, a mostaninál te is többre lennél képes. De nézzük, mit vált ki még pontosan belőlünk a kevés alvás.

Az optimális alvásmennyiség hét és kilenc óra között mozog. Aki kevesebbet alszik, mint amennyire valójában szüksége lenne a szervezetének, annak hosszú távon bizony számos negatív következménnyel kell számolni.

Pedig sokkal jobban is mehetne a munka, ha minden éjjel kellőképpen kipihennénk magunkat. Rossz tehát a referenciaérték. Ezt egyébként sokan nem is veszik észre, csupán akkor szembesülnének vele, ha megvizsgálnák az agyuk működését. 

Az alváshiánynak persze azért látható jelei is vannak. Például az, ha koncentrálnod kell arra, hogy koncentrálj. Vagyis a figyelem fenntartása komoly erőfeszítést igényel. Vagy, ha szorongsz a munkahelyen. Egy felmérés szerint a kevesebbet alvó embereknek 30 százalékkal magasabb a szorongási szintje, mint azoknak, akik eleget pihennek.

Ugyanez érvényes az érzékenységre is. Aki keveset alszik, azt sokkal jobban idegesítik az apró dolgok. Például egy kényelmetlen ing vagy az ugató kutya, és a vérnyomásunk máris az egekben.

little-sleep_1098-14960

A türelem is jóval kevesebb. Egy kutatás szerint annak a főnöknek, aki rendszeresen 7 óránál kevesebbet alszik, sokkal rosszabb a munkavállalóval való kapcsolata. Ez azért lehetséges, mert a kevés alvás hatással van a prefrontális kéregre az agyban. Ez a terület pedig nem másért, mint az önkontrollért felelős… Jó, ha tudod tehát, hogy aki kevesebbet alszik, az kevésbé is tudja szabályozni önmagát. 

Végezetül jöjjön egy utolsó érv, ami azt mondatja velünk, hogy itt az idő változtatni a rosszul beidegződött alvási szokásainkon. Köztudott, hogy a keveset alvók nagyobb kockázatot vállalnak. Ami ugyan néha bejön, és egy vállalkozónak ez még jól is jöhet. Mégis, talán jobb, ha megfontoltabbak vagyunk a céges ügyeinket érintően is.

Valamiért a kevesebb alvás esetén bátrabban döntünk. 

Az elegendő alvás tehát nagyon fontos. És nem csak a produktivitás miatt, hanem – mint kiderült – a biztonságunk és a testi épségünk érdekében is szükség van a pihenésre. Kialvatlanul munkába menni, és mondjuk gépek között dolgozni pedig meglehetősen veszélyes

Te se csináld! Helyette aludj, hiszen az alvásra fordított időt előbb vagy utóbb, de meghálálja a szervezetünk.

 

- produktivitás, üzleti célok

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!