A Z generáció a munkaerőpiacon – Készüljenek a munkaadók!

Amikor a Z generáció tagjairól beszélünk, akkor az 1995-2009 között születetteket értjük ez alatt.

Ők a „legek” generációja. A népességcsökkenésnek köszönhetően ők a legkisebb kétszámú generáció, a legkisebb családba született generáció, ők azok, akiket a legidősebb anyák nevelnek, illetve az ő várható élettartamuk a leghosszabb.

Ők a „dotcom” generáció, akik némi túlzással tablettel a kezükben születtek, továbbá nyugodtan kijelenthető, hogy a másodlagos anyanyelvük a digitális nyelv.

A generációba tartozók zöme ugyan még az iskolapadot koptatja, viszont a generáció elsőszülöttei pár éve elkezdtek beszállingózni a munka világába. Ugyan még csak néhány százalékban vannak jelen a munkaerőpiacon, de már most nagy hatást gyakorolnak rá, s borítékolható, hogy rövid időn belül jelentősen át fogják reformálni a vállalati rendszer működését.

A cégek nincsenek könnyű helyzetben, amikor ezen generáció tagjait akarják megszólítani, nem beszélve a megtartásukról.

Így hát, ahogyan az oktatás területén, úgy a munka világában is elkerülhetetlen lesz a megújulás, s alkalmazkodni kell a Z generáció igényeihez.  

Ha vannak alkalmazottaink, nem árt, ha mi is tisztában vagyunk azzal, hogy ennek milyen hatásai lehetnek a vállalkozásunk életére.

photo-1523240795612-9a054b0db644

Fontos látni, hogy növekszik a generációs különbség: a munkahelyeken egyre nagyobb a szakadék a generációk között. Általában igaz, hogy a menedzseri pozíciókat az idősebbek foglalják el, s ez némileg gátolja a kommunikációt. Egy 60-ban született baby boomer kevésbé érthet meg egy 95-ben született Z tagot. Ezt az is bizonyítja, hogy a Z generációsok inkább a millenniumi generációt részesítik előnyben, mint a főnököt.

Álláskereséskor ez a generáció mindennek utána fog nézni a kiszemelt cégről annak közösségi oldalain.

Rendkívül fontos számukra a munka és a magánélet egyensúlya. Könnyen kiégnek, és ilyenkor bizony ki is lépnek a munkahelyükről. Hosszú távon kevésbé ragaszkodnak olyan céghez, ami kizsigereli őket. Kevésbé szeretik a hierarchikus viszonyt, továbbá sokkal több és jobb minőségű visszajelzést akarnak a menedzsmenttől.

Szükségesnek tartják az emberi kapcsolatokat annak ellenére is, hogy ők már igazi digitális bennszülöttek. Ez a generáció már beleszületett a technológia világába, amit megkövetelnek a munkahelyükön is.

Könnyebben és jobban kezelnek minden technológiai eszközt, mint a korábbi generációk, ellenben mégis fontosnak tartják, hogy a munkájuk során személyesen kommunikáljanak, és pozitív kapcsolatokat építsenek ki.

Ha tehát Z generációs tagot foglalkoztatunk, rá kell hangolódni a gondolkodásmódjukra. Mindennél jobban meg kell ismernünk azt, hogy mi motiválja őket, hiszen hamarosan ők fogják alkotni a munkavállalók következő generációját.

De nem csak a Z generációra, hanem az Y-osokra is érdemes figyelni. Hogy miért? Ebből a korábbi bejegyzésünkből kiderül:

Rövid időn belül átveszik a stafétabotot a cégvilágban az Y generációs fiatalok?

 

- munkaügy, üzleti célok, Vállalkozásfejlesztés

A bejegyzés elkészítését a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatta. A kamara célja, hogy az itt megjelent információkkal és további, ehhez hasonló tartalmakkal segítse a helyi vállalkozókat az üzleti fejlődésben.

Szólj hozzá!

Muszáj bejelentkezned, hogy hozzászólhass!